UMBRALED

Her şey siyah veya beyaz değildir...

 

Metin: Jo-Eike Vormittag
Fotoğraflar: Alexey Zarodov

Bazen bir firmanın ofisleri şehir içinde şehre dönüşebilir. Koridor alanları, odalar ve çalışma yerleri geniştir ve “çok kullanılır”, mekânların kendi alt yapısı geliştirilmiştir ve işlevseldir. Binanın sürekli çalışabilirliğini sağlayacak bir yönetim ve işletme organizasyonu vardır. Yatak odası gibi dinlenme odaları, oturma odası gibi Loungelar ve her tür çalışma yeri vardır. Konutlardaki gibi yeterli yemek odası veya tam donanımlı bir mutfağı ve de serbest zaman geçirmeye yönelik odaları vardır. Moskova’daki RD Construction firmasının ofisi de bu durumda, büyükşehirde çok sade, düz hatlı ve hiper modern bir ofis dünyası.

Şehirde merkezi olan yapı firması, çatı organizasyonu RG Grubu’nun bir yan kuruluşu. Firmanın ofis katları olarak tasarladığı yapı, bir bilim kurgu filminden çıkmış gibi. Bina için talep edilen bu etki konseptin başından beri var ve firmanın ürün portföyünü öne çıkartıyor. Sonuç da talep edilenleri açıkça gösteriyor.

Ofislerin geniş alanlı katlarına girenler kendilerini bir anda büyük bembeyaz bir bulutun üzerinde gibi hissediyor. RD Construction bugüne kadar birçok şehre uygun ve geleceği gözeten bir proje çalıştı. Artık sıra kendi binasına gelmişti. Tasarım; şehir, gelecek ve inovasyon terimlerini birleştiriyor. Aynı zamanda firmanın kendi hedeflerini ve de iş hareketliliğini de tarif eden bu terimlerin mimarisi ve aydınlatması tasarlandı. Mimari veya tasarım, projenin en başında tanımlandı ve aydınlatma ile tamamlandı.

“Şehir” konsepti için genelde firmanın bina cepheleri ve dış dekorasyonda kullandığı çok kaliteli malzeme uygulandı. Bunların arasında metal paneller, fiber liflerle güçlendirilmiş beton ve cam yer aldı. Malzemelerin üzerinde yapılan değişiklikler ile bunlar yeni ofis iç alanına mükemmel uyum sağlıyor ve bir şehrin içinde kurulmuş olan başka bir şehir duygusu yaratıyor. Firmanın kendi projelerinde geleceği oluşturma çalışmalarında olduğu gibi ofislerin de iç dünyası titizlikle ve düz hatlarla tasarlanmış. Düz çizgiler, yüzeyler ve renk nüansları, bilinçli olarak geri planda tutulmuş olan ağırlıklı beyaz renk düzeni ile karşılaşıyor. Dış cephede çepeçevre uygulanan cam şehre bakışı sağlıyor. Ofislerin içinde ise cam kendine özgü bir duvar şeklinde mekânları birbirinden ayırıyor ve kapatıyor. İnovasyonlar özellikle bu alanda bulunuyor. Örneğin cam duvarlar, mekân ihtiyacına göre optik özelliklerini değiştiriyor. Cam şeffafken donuk hale dönüşüyor. Bölgeden gelen malzeme, en yeni teknik, katlar arasında anlamlı kablosuz bir şebeke ve de eski ile yeni arasındaki bağlantı inovatif bir şekilde tasarıma entegre edilmiş.

Şehirler her zaman içlerinde kontrastlar barındırır. Semtler birbirinden farklıdır, binalar ve bunların durumları ve yapıldıkları malzemeler değişiklik gösterir, renkler birbirine karışır, aydınlık alanlar daha gölgeli, sakin ve canlı meydanlarla yarış eder. Mekanlar esnektir ve değişime açıktır. RD Construction firmasının ofis şehrinde de durum farklı değil. Katın tamamında beyaz renklerkullanılmış ve tasarım yapılmış. Çalışma ortamı olarak ilginç ve avantaj oluşturacak bir sakinlikte, pürüzsüz, henüz bozulmamış ve dengeli bir ortam yaratılmış. Ancak, belli bir noktaya kadar. Beyaz rengin aşırı nötrlüğü içinde fark oluşturmayan sınırlarla karşılaşılıyor. Firmanın şehir içindeki kendine özgü yapı projelerini, yaratıcı-inovatif tasarlama konusunda talepleri düşünülecek olursa kontrastların olması şart. Bu bağlamda mimarlar çok farklı türlerde çok sayıda kontrast ortamı yaratmış. Kontrastlar ya malzemeleri veya renkleri itibariyle öne çıkıyor. Ancak, onları görünür kılan, ışık. Beyaz yüzeyler; iç alanlarda kapı, separatör veya duvar şeklinde kullanılan malzemelerin aynalı ve de cilalı siyah ve de mat koyu renkli yüzeyleri ile karşılaşıyor.

Sert malzemeler özenle seçilmiş noktalarda yumuşak kumaşlarla buluşuyor. Işık, üzerlerinden geçerek kısmen parlak yüzeylerde kayboluyor. Mekânlar derinlik kazanıyor, yeni bir yapı veya sınırlar oluşturuyor. Işık kaynakları birçok noktada yansıma yapıyor. Ofisin içindeki tüm alanlar düz çizgilere sahip ve pürüzsüz. Yine, her yere monte edilen düz hatlı ışık, kat boyunca tasarıma eşlik ediyor. Önemli ölçüde mekânın özelliğini bu karşılıklı oyun oluşturuyor. Ancak, tavana bakıldığında görüntüdeki tezatlık anlaşılıyor. Tavanlarda, her ne kadar beyaz renge boyalı olsa da, ara tavanı olan özel bölümler hariç, şebeke hatları, borular, yangın alarm sensörleri, havalandırma tesisatı ve bağlantılar görünür şekilde bırakılmış. Donanım ile tavan arasına raylar üzerine veya dikdörtgen şekilli çerçevelere LED ışıkları yerleştirilmiş ki bunlar da iç alanda kullanılan mobilyaların şekillerini referans alarak oluşturulmuş. Mekânlarda, koridorlarda ve mobilyalarda beyaz renk hakim. Ofisin içinde nerede olunursa olunsun mutlaka kontrast oluşturacak bir öge göze çarpıyor. Sayılabilecek kontrastlar arasında duvardaki küçük siyah renkli dekoratif çerçeveler, zeminde renklerine uygun halı ile turkuaz renkli patchwork duvar, başka noktalarda renkli duvarlar veya açık renkli ahşaptan yapılmış raflar ve dolaplar, örneğin gri renkte tutulmuş gri içinde gri sistemler, yumuşak kumaşlar ve de dinlenmek veya çalışarak oyalanmak için tasarlanmış turkuaz renkli bir ön alan veya her tarafı ayna gibi yansıyan simsiyah veya renkli tuvalet mekânları yer alabiliyor. Esnek kullanılabilen konferans odaları, radikal bir şekilde siyah veya turkuaz renkte tutulmuş mekânlara sınır oluşturuyor. Yine de hareketli cam cephelerden ışık giriyor ve mekânın ve çalışma ortamının kasvetli olmamasını sağlıyor.

Ofisin tamamının aydınlatma tasarımı çok özel ve buraya uygun bir türe odaklı. Düz ışık: Nişlere ve özellikle duvar-tavan kesişme noktalarına veya duvar-zemin geçişlerine düz ışık uygulanmış. İç alanın düz hatlarını da tanımlıyor. Mekânın alan ekseni boyunca yatay konumlu olarak veya koridorlarda lamel şekilli bir ara tavana entegre edilerek sabırla ilerliyor. Sadece ara sıra aşağı yön alıyor veya oradan tekrar dikey olarak yükseliyor. Neredeyse her yerde aynı ayara sahip olan nötr, beyaz renkli ışık çalışma ofisine “amacına uygun” bir aydınlatma ortamı sunuyor. Duvarların içine yerleştirilen niş alanların arkasına veya tavanlarda köşeli şekillerin etrafına uygulanarak çerçeve içine alınması ile biraz ciddi etkisinden kurtuluyor. Tuvaletlerin tavanlarında opak beyaz cam kullanılmış. Bu tarz malzemenin arkasındaki ışık kaynakları ile belli yerlerde geniş alanlı aydınlatma sağlanıyor. Aynı aydınlatma donanımı, daha küçük ölçekte sadece bir toplantı odasında ve de bir mola odasında bulunuyor. Söz konusu odalarda armatürler tavandaki fayanslara uygulanmış ve fayans yuvasının kenarına kazılmış yazı karakterleri ile uygulanan motive edici sözleri aydınlatıyor.

Uygulanan konseptin en büyük özelliği RD Construction firmasının genel merkezini bembeyaz bir ofis olarak tasarlamak. Bu şekilde ofislerin iç dekorasyonu başta, modern bir inşaat firmasının imajı için gereken ciddiyeti ve düzeni sunuyor, planlar ve sözleşmeleri görüşmek veya yeni projeler üzerinde çalışmak üzere müşterilerini davet ediyor. Beyaz yüzeyler, düz kenarlar ve hatlar ve de nötr beyazlıkta, mekân içinde yönlendirici olan ve çoğu zaman gizli olan düz ışık hatları kombinasyonunda ciddi bir görüntü oluşuyor ve ziyaretçilerde merak uyandırıyor. Tam bu noktada uygulanan kontrastlar ortaya çıkıyor, ışığı ve öncelikle ışık ile uyumlu olan ofisin görüntüsü ve etkisini tanımlıyor.

Ofis katının özelliği başlıca; malzeme farklılıkları, değişen yapılar, oyuncul ve dekore edici ögeler ve de farklı uygulanan renklerle ortaya çıkıyor. Çalışma moralinin gerektirdiği odaklanma ve ciddiyet, inovatif ve yaratıcı düşünce ile eşleşiyor. Sabit çalışma yerleri esnek bölgelerle tamamlanıyor ve kontrastların çeşitliliği dışarıdaki büyük şehrin görüntüsünü içeride oluşturuyor.

RD Construction firması kendine, ışığın hiç bir zaman tam olarak kapanmadığı ve her zaman farklı türde gerekli olacak yüzyıllık bir metropolün içinde geleceğin en gelişkin şehrini yarattı.

Projeye katılanlar:
Yapı sahibi: RD Construction (RD Group)
Mimari ve tasarım: IND Architects; www.indarchitects.ru

Kaynak: pld türkiye

 

 

PERAKENDE MAĞAZALAR NASIL AYDINLATILMALIDIR?

  • Ürünlerin doğru teşhir edilmesi ve öne çıkarılmasının, müşterilerin satın alma tercih ve eğilimleri ile alışveriş deneyimini doğrudan etkilediği perakende mağazacılık sektöründe, doğru ve uygulamaya özel LED ışık kaynakları ile müşterilerin algısını iyileştirmek ve satın alma tercihlerini etkilemek, ürünlerin çekiciliğini artırmak veya mekanın atmosferini değiştirmek mümkündür.
  • Giyim mağazalarında, ürünlerin renk ve dokularının net olarak algılanabilmesi için renksel geriverim indeksi (CRI) yüksek, LED ışık kaynaklarının kullanımı idealdir. Böylece hem renklerin ve malzemelerin en iyi şekilde algılanması sağlanır, hem de minimum düzeyde olan ultra viole (UV) ve kızıl ötesi (IR) ışınlar sayesinde teşhir edilen ürünlerin zarar görmesi engellenir. Mağaza aydınlatmalarında genel olarak, renksel geri verim indeksi yüksek (90 ve üzeri) LED ışık kaynaklarının kullanımı ürünlerin ve renklerin daha doğru şekilde algılanmasını sağlar. 
  • Mağaza aydınlatmalarında iki önemli problem; ısı ve enerji tüketimidir. Geleneksel lambalı aydınlatma ürünlerinde, IR radyasyonu ve UV bileşenleri içerdiğinden ısı yükü fazladır. Bu durum mağazanın ısınmasına, yaz aylarında soğutma sistemlerinin zorlanmasına yol açabilir. Mağazalarda aydınlatmalar, toplam elektrik enerjisi tüketiminde büyük bir paya sahiptir. Bu da elektrik faturasının kabarık gelmesine yol açar.

Vitrinler

  • Vitrinler, tüketicinin ürün ve marka kimliği ile ilk kez karşılaştığı, tüketiciyi mağazaya çekmek amacıyla tasarlanan alanlardır. Mağaza sergileme düzeninden bağımsız tasarlanan bu alanlarda, aydınlatma tekniği bakımından daha serbest bir çizgi yaratılabilir. Burada, ürünler kimi ışık oyunları ve renk karşıtlıklarından yararlanılarak, çarpıcı ve etkileyici bir görünüme kavuşturulabilirler. Vitrin camlarına ışığın yansımamasına dikkat edilmelidir.
  • Genel alanlardan farklı olarak, dışardan yansıyan ışıkların vitrine etkisinden dolayı vitrinlerde daha yüksek aydınlık seviyesi oluşturmak, teşhir edilen ürünleri ön plana çıkaracaktır.

Kabinler

  • Deneme kabinlerinde aydınlatma, müşterilerin deneme yapılabilmesi için rahat bir atmosfer oluşturmalıdır. Aydınlatma sistemi, aynaya belirli bir mesafede duran bir insanın aynada görünen her noktasının iyi aydınlatılabilmesini sağlayacak biçimde kurulmalıdır. Düşey konumlanmış, homojen yayılmış aydınlatma sağlayan ürünler, bu alanlar için idealdir.
     


Teşhir Alanları

  • Düşey ve yatay sergileme ünitelerinin yer aldığı bu alanlarda, doğru aydınlatma ile ürünler ön plana çıkarılmalıdır. Yönlendirilebilir spotlar genel aydınlatma için kullanılırken, gizli aydınlatma ürünleri rafaltı aydınlatması için kullanılabilir.
     

Kasalar

  • Mağaza içerisinde kullanıcıların kolay erişebileceği alanlara konumlandırılan ödeme alanları, genellikle mağaza kurumsal imajının ön plana çıkarıldığı, tasarım ile bütünleşmiş aydınlatma sistemleri ile planlanır. Para ile direkt ilişkili birim olması nedeniyle aydınlatmanın, çalışanların görsel konforunu sağlayacak şekilde kurgulanması gereklidir.


Depolar

  • Kısa süreli ancak sık kullanımı olan mağaza içi veya mağaza dışı depolama alanlarında, sık açma kapama ile armatür ömrünün azalmaması en önemli kriterdir. Ürün seçimi veya ayırma işlemlerinin yapıldığı depolarda aydınlatmanın yeterli aydınlığı sağlaması gerekir. IP korumalı LED ürünler, uzun ömürlü ve enerji verimli yönleri ile bu alanlarda kullanım için idealdir.

 

Perakende Mağazacılık Projelerine Yönelik Ürün Önerileri:

SILVER

R-FLEX

JOY

ARK

BRIGHT

MINI

 

kaynak: lamp 83

 

OFİSLER NASIL AYDINLATILMALIDIR?

Doğru Işık Seviyesi ve Kaliteli Aydınlatma

  • Zamanımızın büyük kısmını geçirdiğimiz ofislerde, aydınlatmanın görsel konfor ve performans bakımından yeterli koşulları sağlaması önemli bir tasarım kriteridir. LED teknolojisi, servis ömrü uzun, enerji tüketimi düşük, kamaşması kontrollü (UGR < 19) aydınlatma aygıtları ile doğru aydınlatma olanağı sağlar. Bunun için doğru tasarlanmış ürünler kullanılması ve titizlikle hazırlanmış projeler üretilmesi en önemli noktalardır.
  • Kötü bir aydınlatmanın sebep olabileceği göz kızarıklığı, gözde kanlanma veya yanma, baş ağrısı, konsantrasyon eksikliği vb. geçici veya kalıcı rahatsızlıklarından kaçınmak için; gerek doğru ürün seçimi, gerekse ürünlerin projede doğru yerleşimi gibi hususlara dikkat edilmelidir. Uygun olmayan armatür seçimleri, çalışanları gereğinden fazla yormakta, sağlık problemleri yaratarak konsantrasyon bozukluğuna neden olmakta ve enerji tüketim faturalarını kabartmaktadır. Ayrıca LAMP 83'ün sunduğu İnsan Odaklı Aydınlatmauygulamaları ile, çalışanların ruh hali, motivasyon ve verimliliklerine olumlu şekilde katkı yapılabilir.

Giriş Karşılama Alanları

  • Şirketler için kurumsal kimliğin iletişime geçtiği en güçlü alanlar giriş-karşılama alanlarıdır. Bu alanlarda aydınlatma konsepti ile seçilmiş olan armatürler, genel görünümü belirler ve doğrudan bir kurumsal kültür imajı yaratır.
  • İyi planlanmış bir aydınlatma tasarımı, yüksek renksel geriverim kalitesi, yatay - düşey düzlemlerde kurgulanan aydınlığın dengeli ve etkili dağılımı, şirketin yansıtmak istediği kurumsal imajı güçlendirir ve ziyaretçilerde saygınlık uyandırır.

Koridor ve Dolaşım Alanları

  • Ofislerde koridorlar, asansör holleri ve geçiş alanları sürekli kullanımı olmayan alanlardır. Uzun ömürlü, sık bakım gerektirmeyen armatürlerin bu ortamlarda kullanımı önerilir. Geniş açılı ışık yayan ürünler, duvarları aydınlatarak mekanın daha geniş ve aydınlık olarak algılanmasını sağlar. Uzun ve sürekliliği olan koridorlarda, vurgu aydınlatması ile monotonluk önlenebilir.

Toplantı Odaları

  • Toplantı odaları, ofislerde bilgi paylaşım platformları olarak görsel konfor ve performans bakımından memnun edici ve esnek aydınlatmaya ihtiyaç duyar. Homojen yayılmış, rahatsız edici kamaşma yaratmayan aydınlatma sistemleri, mekanın algılanmasını olumlu yönde desteklemesi ve kullanıcıların konsantrasyonu sağlaması açısından genellikle tercih edilir. Mekanın mimarisine uygun olarak logo ve benzeri mimari elemanlar vurgu aydınlatması ile ön plana çıkarılabilir.

Dinlenme Alanları ve Kafeteryalar

  • Dinlenme alanları, mutfak ve kafeteryalar daha sıcak bir atmosfer oluşturacak şekilde aydınlatılmalıdır. Normalde kısa süreli kullanımı olan bu alanlarda kurgulanan pozitif atmosfer, çalışanların ihtiyaçları olan enerjiyi kısa zamanda toplamalarına yardımcı olur. Aynı zamanda sosyalleşme mekanları olan kafeterya ve dinlenme alanlarında, kişilerin yüz ifadelerinin ve mimiklerinin doğru şekilde algılanabilir olması önemlidir. Yiyecek ve içecek stantlarının, renksel geriverimi yüksek ray spotlar veya sarkıtlar ile ortaya çıkarılması iştah açıcı etki yaratır.

Ofis Projelerine Yönelik Ürün Önerileri:

 

L-UGR

ARK

OPTIO

R-FLEX

JOY

WIGGLE

BRIGHT

MINI

 kaynak: lamp 83

 

OTEL ve RESTORANLAR NASIL AYDINLATILMALIDIR?

  • Otelin tümünün tek bir aydınlatma senaryosu içinde, aynı ışık renk ve şiddetinde aydınlatılmasından kesinlikle kaçınılmalıdır. Otelin içindeki her bir bölümün farklı fonksiyon ve hizmeti olması sebebiyle, aydınlatmadaki öncelikleri de birbirinden farklıdır. Aydınlatmanın doğru bir kurguda gerçekleştirilmiş olması otelin mimarisini ve konseptini de ön plana çıkaracaktır. Özellikle geceleri, aydınlatmanın yaratacağı ortam otelin mimari çizgilerinin belirginleştirilmesine yardımcı olur.

 

Otel Girişi ve Lobi

  • İlk izlenimler her zaman çok önemlidir ve aydınlatma bu izlenimleri yönlendirmede önemli bir rol oynar. Resepsiyon alanında, dekoru ile olduğu kadar, doğru planlanmış ışık düzeni ile de, ilk giriş anından itibaren bir çekim alanı yaratılmalıdır.
  • Resepsiyonda etkili bir iletişim kurabilmek için ışığın kalitesi önemli bir faktör olarak öne çıkmaktadır. Aydınaltma tasarlanırken sert gölgelerden kaçınmak gerekir. 
  • Resepsiyondan hemen sonra geçilebilecek, lobide ise, aydınlık seviyesi düşmeli, huzurlu ve dingin bir konfor hissi sağlanmalıdır.

Odalar

  • Aydınlatmanın yoğunluğu duvar, tavan, zemin ve mobilyaların yansıtma özelliklerine göre değişeceğinden, odalardaki aydınlatma uygulamasının iç mekân tasarımı ve mobilyalara uyumlu olması büyük önem taşımaktadır.
  • Koyu ahşap renklerinde mobilyalar, koyu renk halı ve perdeler tercih edilmişse, daha yüksek yoğunlukta bir aydınlatma uygulaması tercih edilmelidir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta fazla keskin olmayan ve rahatlatıcı kontrastlar yaratmaktır.
  • Otel odalarında tek yönlü ve direkt aydınlatma uygulamalarından kaçınabilir ve bu şekilde yumuşak gölgelerle daha sıcak bir atmosfer yaratabilirsiniz.

Restoran ve Diğer Alanlar

  • Restoran ve barlarda tercih edilen aydınlatma konseptleri de, en az sunulan yiyecekler ve hizmet kalitesi kadar önem taşıyor. Daha sıcak bir atmosfer sunmak amacıyla geliştirilen LED ışık kaynakları, müşterilerin kendilerini rahat hissederek konforlu bir ev ortamı ambiyansında vakit geçirmelerine olanak tanırken; uzun ekonomik ömrü ve düşük enerji tüketimiyle de uygun bir işletme maliyeti sunuyor.

  • Restoranın geneli homojen ve loş bir şekilde aydınlatılmalı ancak misafirlerin yemek yediği masalarda ışığın yoğunluğunu artırmalısınız. Keskin gölgeler yaratan direkt ışıklardan kaçınmak gerekir.
  • Mekânın genel aydınlatmasında samimi ve rahatlığı ön plana çıkaran sıcak ışık renkler, otelin bütününde samimi bir ortam yaratılmasına yardımcı olacaktır. Bu noktada doğru ve uygulamaya özel LED ışık kaynakları ile büyük bir fark yaratılabilmektedir. LAMP 83'ün restoranlarda daha sıcak bir atmosfer yakalanmasını sağlayan özel LED uygulamaları mevcuttur.
  • Konferans salonu ve toplantı odalarındaki aydınlatmanın misafirlerin etkili bir şekilde çalışabilmesi için yeterli yoğunlukta olduğundan emin olun. Aydınlatma seviyesi ne çok parlak, ne de çok loş olmalı ve misafirlerin gözlerini yormamalı.
  • Bina dışı aydınlatmasının misafirleri çeken en önemli etkenlerden biri olduğu da dikkate alınmalıdır.

Otel / Restoran Projelerine Yönelik Ürün Önerileri:

ARK

OPTIO

R-FLEX

JOY

WIGGLE

BRIGHT

MINI

QUANTUM

PASSUM

WASH

STRIKE

JACK

 Kaynak : lamp 83

 

MÜZE ve SERGİ SALONLARI NASIL AYDINLATILMALIDIR?

  • Video çekimlerinin fazlaca yapıldığı müzeler ve sanat galerileri gibi mekanlarda, opsiyonel olarak daha da düşük ripple-flicker oranlarına sahip LED sürücülü ışık kaynakları önerilmektedir.
  • LED sürücülerin, ışıkta ne kadar titreşime sebep olduğu, dalgalanma (Ripple) oranına göre ölçülür. %30’un üzerinde bir dalgalanma, yukarıda sayılan sağlık sorunlarının çok belirgin şekilde yaşanmasına sebep olabilir.
  • LAMP 83, tüm ürünlerinde, düşük dalgalanma (Ripple < %20) faktörüne sahip LED sürücüler kullanmaktadır.

Işık Rengi, Seviyesi ve Açısı

  • Müze ve sergi salonu aydınlatmasında en önemli nokta, sergilenen eserlerin vurgulanması ve ön planda olmasıdır. İzleyiciler o mekânı sadece eserleri görmek için gezdiğinden, mekânın geneli daha düşük yoğunlukta aydınlatılmalı ve eserler spot kullanımlarıyla öne çıkarılmalıdır.
  • Ray spot kullanılması sergilenen ürünlerin değişmesi durumunda kolaylık sağlarken, yeri değiştirilen eserler ya da tamamen değişen sergiler için oldukça esnek ve konforlu bir aydınlatma sistemi sunar.

  • Işık kaynağıyla eser arasındaki mesafe doğru hesaplanarak ışığın ne kadarlık bir açıyla hangi yönden ve ne kadar bir yoğunlukla verileceğine karar verilmelidir.
  • Aydınlatma eser üzerinde ışık patlamaları yapmamalı ve homojen bir dağılım sağlanmalıdır.
  • Sergilenen eserlerin doğru algılanabilmesi ışığın rengiyle de doğrudan ilişkili olduğundan lambaların seçiminde renksel geriverim indeksinin (CRI) 90 veya üzerinde olmasına dikkat edilmelidir.
  • Resimlerin asılı oldukları yüzeylerin olabildiğince düzgün aydınlatılması ve ziyaretçilerin kamaşmasız bir biçimde eserleri izleyebilmeleri sağlanmalıdır. Aydınlatma aygıtları resim yüzeylerinde yansımalar oluşturmayacak bir biçimde yerleştirilmeli ve resimlerde kullanılan çerçeveler de gölge oluşturmayacak biçimde seçilmelidir.

  • Özellikle üç boyutlu eserlerin aydınlatılmasında genel aydınlatmaya ek olarak kullanılacak olan doğrultulu ışığın yönünün belirlenmesinde, ziyaretçinin pozisyonu dikkate alınarak ışığın ziyaretçinin gözünde kamaşmaya yol açmayacak biçimde yönlendirilmesi gerekmektedir.

 

Doğru Armatür Kullanımı

  • Müze ve sergi salonlarında, bir diğer önemli kriter de aydınlatmadan dolayı nesnelerde oluşabilecek bozulmaların en aza indirgenmesidir. Doğal ve yapma aydınlatma sistemlerinin tasarımında bu kriterlerin dikkate alınması gerekmektedir.
  • Farklı malzemelerin ışıktan etkilenmeleri de birbirinden farklıdır. Örneğin, sulu boyalarda solma, yağlı boya tablolardakinden daha fazladır. Bazı renkler tamamen yok olurken bazıları ilk halinde kalabilir ve bu da resimdeki renk uyumunu bozabilir.

  • Yağlı boyalarda ise boyanın kalınlığı, boyanın kimyasal yapısı ve ışığa duyarlılığı bozulmaları azaltabilir. Bu amaçla eserler, malzemelerinin ışığa duyarlıkları dikkate alınarak aydınlatılmalıdırlar. Ancak, gözün uyum yapabilmesini sağlamak amacıyla aynı düzeylerde aydınlatılan koleksiyonların birbirine yakın hacimlerde sergilenmesi önerilmektedir.
  • Eserde; ısı ve yayılan UV ışınları nedeniyle biçimsel bozulmalar ya da renk değişiklikleri meydana gelebilir.
  • Uzun ömürlü olması, ürünün yapısını bozacak ısı transferi yapmaması ve enerji tasarruflu olması nedeniyle sanat galerileri için özel olarak geliştirilmiş LED armatürler bu tür mekanlar için ideal çözümü sunmaktadır.

 

Müze ve Sergi Salonu Projelerine Yönelik Ürün Önerileri:

SILVER

R-FLEX

JOY

ARK

BRIGHT

MINI

WIGGLE

L-UGR

 

Kaynak : lamp 83

 

HASTANE - SAĞLIK MERKEZİ NASIL AYDINLATILMALIDIR?

  • Hastane içerisindeki mekanların kullanıcıya ve amacına yönelik aydınlatılması için aydınlatma tasarımında ön plana çıkan temel faktörler dikkate alınmalı, gereken aydınlık seviyeleri sağlanmalı ve tüm bu gereklilikler mekânların tasarımı ile bir bütünlük oluşturmalıdır. Bu bütünlüğün sağlanması durumunda çalışanların ve hastaların konforu göz ardı edilmemiş olacaktır. Ayrıca çalışanların performansları artacak, hastaların psikolojileri de olumlu yönde etkilenecektir.
  • Sağlık kuruluşları gibi mekanlarda, opsiyonel olarak daha da düşük dalgalanmalı LED sürücüler, LAMP 83 tarafından müşterilerine önerilmektedir.
  • LED sürücülerin, ışıkta ne kadar titreşime sebep olduğu, dalgalanma (Ripple) oranına göre ölçülür. %30’un üzerinde bir dalgalanma, yukarıda sayılan sağlık sorunlarının çok belirgin şekilde yaşanmasına sebep olabilir.
  • LAMP 83, sebebi zor fark edilen bu tür sağlık problemlerini önlemek için, tüm ürünlerinde, düşük dalgalanma (Ripple < %20) faktörüne sahip LED sürücüler kullanmaktadır.

Hastane Giriş – Bekleme Alanları

  • Bu alanların aydınlatılmasındaki öncelikli amaç, gelen hastaların kendilerini rahatlamış hissetmeleri olduğundan, ‘davetkar’ ve ‘huzurlu’ bir görünüm elde etmek olmalıdır.
  • Binaya girdikten sonra dikkat çekmesi gereken en önemli nokta ise, karşılama bankosudur. Bu alanın dikkat çekici olması, hastaların hastane içerisinde yönlendirilebilmeleri açısından oldukça önemlidir. Bu yüzden bu bölgenin diğer alanlardan ayrışması için farklı çözümlere gidilebilir. Ancak bu noktada sürekli bulunan ve çalışan kişilerin olduğu da unutulmamalı ve görsel konforun da ön planda olduğu bir aydınlatma tercih edilmelidir.

 

Sirkülasyon Alanları

  • Hastanelerin en yoğun kullanılan yerleridir. Mekânlar arası bağlantıyı sağlayan bu geçiş noktaları, aydınlatmanın homojen ve sürekli olması gereken yerlerdir. Sirkülasyonun aksamaması ve sürekliliğinin bozulmaması için, yapılan aydınlatma sonucu karanlık noktalar ve keskin kontrastlar oluşmamalıdır.
  • Buna ek olarak sedyede taşınan hastaların konforu unutulmamalı, aydınlatma çözümlerinde, özellikle kamaşma kontrolünün dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta olduğu göz ardı edilmemelidir. Standart koridorlarda kimse tavana bakarak hareket halinde olmazken, hastane koridorlarında bu sıklıkla rastlanan bir durumdur. Kamaşmanın farklı açılardan da oluşabileceği ve önlenmesi gerektiği unutulmamalıdır.

Muayene Odaları

  • Doktorun hastaya doğru teşhis koyabilmesi için, hastayı doğru bir şekilde inceleyebilmeli ve renkleri doğru ayırt edebilmelidir. Bu nedenle ışık kaynağının renksel geriverimi (CRI >90) yüksek olmalıdır. Bu doktorun, örneğin hastanın cildindeki kızarıklıkları, lekeleri, renk farklılıklarını doğru olarak görmesini ve yorumlamasını sağlar.
  • Aynı şekilde ışık kaynağının, ışık renk sıcaklığı da mekân içerisinde farklılık göstermemelidir (Aksini gerektiren bir durum söz konusu değil ise). Tüm bu özellikler, doktorun doğru teşhis koyma olasılığını arttırdığı gibi hastanenin de güvenilirliğini arttırabilecek özelliklerdir.
  • Ameliyathanelerde ise özellikle ameliyat masasında gereken aydınlık düzeyine çok dikkat edilmelidir. Ameliyatın yapıldığı alandaki aydınlık seviyesi, yakın çevrenin aydınlık seviyesinin 3 katı, arka planın aydınlık seviyesinin ise 10 katı olmalıdır. Aksi takdirde göz aydınlık-karanlık adaptasyonunu gereken sürede tamamlayamaz ve olumsuz sonuçlara yol açabilir.

 

Hasta Odaları

  • Hasta odalarında bir hasta ne kadar evinde gibi hissettirilebilir ise, iyileşmesi ve psikolojisi için de o kadar olumlu etki yaratılabilir. Hasta çoğu zamanını, yatarak hasta yatağında geçireceği için yatağın üzerinde onu rahatsız edebilecek bir ışık kaynağının olmaması; bu nedenle endirekt aydınlatmaların, kontrol edilebilir aydınlatma armatürlerinin seçilmesi ve bunların hasta tarafından da kontrol edilebilmesi, hasta üzerinde olumlu etkiler bırakır.
  • Yapılan araştırmalarda kısa dalga boyuna sahip ışığın (mavi) melatonin üzerinde en büyük etkiye sahip olduğu kanıtlanmıştır.

  • Bunun dışında; ışığın yanlış zamanda uygulanması da biyolojik saati negatif yönde etkiler. Genellikle insanlar, normal şartlarda, gündüz gün ışığı altında, akşam ise daha sıcak ışık altında hayatlarını sürdürür. Bu düzen bozulduğunda ise uyku saatlerinde kaymalar tespit edilmiştir. Özellikle sürekli gün ışığı almayan ve yapay ışık altında çalışan insanların biyolojik saatlerinde değişiklikler saptanmıştır. Bu sapmalar insan üzerinde pek çok negatif etkiye yol açmaktadır. Bu negatif etkiler; stres hormonlarının artışı, melatonin salgısının baskılanması, yorgunluk, halsizlik, uykusuzluk, mevsimsel afektif bozukluk, diyabet ve obezite gibi metabolik bozukluklar olabilir. Bu bağlamda, LAMP 83'ün sunduğu İnsan Odaklı Aydınlatma uygulamaları ile, hastanın ruh hali ve iyileşme sürecine olumlu şekilde katkı yapılabilir. 
  • Tüm bu araştırmalar göz önünde bulundurulduğunda ise zaten hasta olan bir kişinin bir süre için kalacağı odaya, ek olarak yapılacak olan aydınlatmanın, özen gösterilerek yapılması, öncelikle hastanın olmak üzere, çalışanların konforu için de oldukça önemlidir.

 

Hastane/Sağlık Merkezi Projelerine Yönelik Ürün Önerileri:

ARK

OPTIO

L-UGR

JOY

WIGGLE

BRIGHT

MINI

 

Kaynak : lamp 83

 

EĞİTİM KURUMLARI NASIL AYDINLATILMALIDIR?

  • Okul ve sınıflar, öğrenme ortamını geliştirmek için iyi bir aydınlatmaya ihtiyaç duyar. İyi aydınlatma öğrencilerin kendilerini okulda güvende hissetmelerini sağlarken, okulun marka itibarını da güçlendirir. Yapılan pek çok araştırmada, aydınlatmayla öğrencilerin sınıflardaki performansının desteklenebileceği ortak sonucuna varılmıştır. Doğru bir aydınlatma öğrencinin algılarının açık kalmasını sağlayarak bilgi transferi için ideal bir ortam oluşturur. Bu bağlamda, LAMP 83'ün sunduğu İnsan Odaklı Aydınlatma uygulamaları ile, öğrencilerin ruh hali, konsantrasyonları ve öğrenme süreçlerine olumlu şekilde katkı yapılabilir.

Işık Seviyesi ve Rengi

  • Eğitim alanların motivasyonuna pozitif katkı sağlamaya ve dikkatlerini artırmaya yönelik bir aydınlatma planlanmalı, aydınlık ve ışık seviyesi yüksek mekânlar olarak tasarlanmalıdır.
  • LAMP 83, özellikle eğitim kurumlarının aydınlatmasını tasarlarken; gerek doğru proje yerleşimi, gerekse Avrupa Birliği’nin bu konudaki standartlarına uygun ve düşük kamaşmalı (UGR ≤ 19) ürün seçimi sayesinde, UGR endeksinin ideal seviyelerde olmasını sağlamaktadır.
  • Eğitim kurumları gibi dikkat dağıtıcı etmenlerin en aza indirgenmesi gereken mekanlarda, opsiyonel olarak daha da düşük dalgalanmalı LED sürücüler, LAMP 83 tarafından müşterilerine önerilmektedir.
  • LED sürücülerin, ışıkta ne kadar titreşime sebep olduğu, dalgalanma (Ripple) oranına göre ölçülür. %30’un üzerinde bir dalgalanma, özellikle gözle ilgili sağlık sorunlarının çok belirgin şekilde yaşanmasına sebep olabilir.
  • LAMP 83, sebebi zor fark edilen buna bağlı sağlık problemlerini önlemek için, tüm ürünlerinde, düşük dalgalanma (Ripple < %20) faktörüne sahip LED sürücüler kullanmaktadır.

Tahta Aydınlatması

  • Öğrenmenin en önemli yardımcısı olan tahtanın yeterli ve doğru seviyede aydınlatılması önem taşımaktadır. Öncelikle tahtanın sınıfın her yerinden rahatlıkla görülebilecek ve parlama yapmayacak bir konumda olmasına dikkat edilmelidir. Gerekli durumlarda spot armatürlerle tahtanın daha rahat görünebilmesini sağlanabilir.

 

Sirkülasyon Alanları

  • Okulların en yoğun kullanılan alanlarıdır. Mekânlar arası bağlantıyı sağlayan bu geçiş noktaları, aydınlatmanın homojen ve sürekli olması gereken yerlerdir. Sirkülasyonun aksamaması ve sürekliliğinin bozulmaması için, yapılan aydınlatma sonucu karanlık noktalar ve keskin kontrastlar oluşmamalıdır.
  • Kantin, yemekhane, kafeterya ve okuma alanlarının aydınlatma tasarımı ise daha sıcak ışık renklerinde olmalıdır.

Eğitim Kurumları Projelerine Yönelik Ürün Önerileri:

ARK

OPTIO

L-UGR

JOY

WIGGLE

BRIGHT

 

 

kaynak : lamp 83

 

PEYZAJ AYDINLATMASI NASIL OLMALIDIR?

  • Bahçe aydınlatması peyzaj mimarisinin en önemli bölümlerinden biridir. Bitki türlerinin seçimleri, yürüme yollarının konumlandırılması ve detayları, kullanılacak mobilyaların tasarımı kadar önemli bir konudur. Aydınlatmayla, bahçenizdeki tüm bu detayları harmanlayarak bir bütünlük algısı yaratabilirsiniz.
  • Bahçe aydınlatmasıyla, hem ışığın mimari atmosferle birlikte nefes almasını, hem de bahçede gezinen kişilerin güvenliğini sağlamalısınız. Bu nedenle peyzaj aydınlatmasını bölümlendirebiliriz.

 

Bitkilerin Aydınlatılması

  • Tek tek bitki ve ağaçlara vurgu aydınlatması yapılabilir ya da bitki duvarı varsa homejen bir şekilde wallwasher kullanılarak yumuşak bir aydınlatmayla bahçeye arka fon oluşturulabilir.

Havuzların Aydınlatılması,

  • Havuzların mimari detayları ortaya çıkarılarak güvenlik ve estetik aydınlatma yapılabilir.

 

Yürüme Yollarının Aydınlatılması

  • Güvenlik aydınlatmasının önemli olduğu alanlardandır. Yeterli ve homojen ışık değerlerinin yakalanması gerekir.

Bahçe Duvarlarının Aydınlatılması

  • Burada genel aydınlatmaya katkısıyla birlikte bahçe duvarında kullanılan malzeme ortaya çıkarılabilir ya da farklı ışık izleri ile ambiyans yaratılabilir.

Araç Yollarının Aydınlatılması

  • Bu alanlarda özellikle güvenlik için aydınlatılması gereken yerler arasındadır.
  • Bitki öbekleri oluştururken aynı zamanda bunlara uyumlu ışık adaları da oluşturulabilir. Bu şekilde tamamen homojen ve tekdüze bir aydınlatma yerine doğadaki ışık gölge kombinasyonları oluşturulabilir. 
  • Bu bölümlerin doğru aydınlatılması estetik ve tekniğin birlikte harmanlanmasıyla gerçekleştirilebilir. Sadece estetik bakış açısı yeterli olmayacaktır. Dış aydınlatmadaki ürünlerde, özellikle su ve toz girişi gibi çevresel faktörlere karşı (IP) ve darbelere karşı (IK) olan standartlara da dikkat etmek gerekir.

 

kaynak : lamp 83


PAYLAŞ

Yorumlar

Bir yorum bırakın

Yorumunuz incelendikten sonra yayınlanacaktır*